torsdag, maj 04, 2006

La Tour d'Argent

Som nästan alla andra som turistar i Paris har jag åkt guidad tur på floden Seine. Har man ön Île de la Cité och ön där den kända katedralen Notre Dame ligger och ön Île Saint-Louis på höger sida kan man titta åt vänster där ligger en av världens äldsta och mest mytomspunna restaurang La Tour d'Argent Silvertornet på svenska.



Restaurangen fullkomligt dryper av historia. "Alla" har varit här. Det finns mängder av berättelser om kända historiska personer som här ätit eller druckit något för första gången. Bland annat lärde sig den engelska kungen Henry VIII att äta med gaffel här. Något man gjorde här redan på 1500-talet och det ska ha varit första stället i Frankrike där man åt med gaffel. Andra kända historiska personer har här druckit sin första kopp kaffe eller kopp choklad. Tour d'Argent sägs vara ett av dom första ställen i Frankrike som serverade kaffe.

Att stället också kan skryta med en magnifik utsikt över Notre Dame och Seine är inte heller precis någon nackdel






bilder från restaurangen och den fantastiska utsikten.

Här håller man också hårt på klädkoden trots att det har luckrats upp på andra finkrogar. Inga män kommer in utan slips. Har man ingen på sig får man låna en i garderoben. Annars gäller välklätt eller snarare uppklätt. Men kostar det så smakar det. La Tour d'Argent är en av Paris dyraste krogar trots att den för några år sen blev degraderad från 3 till 2 stjärnor i den kända restaurangguiden Guide Michelin. Varken jag eller min plånbok är intresserade av en middag som kostar många tusenlappar. Det kan inte finnas mat som är värd såna summor hur god den än är. Men jag skulle gärna titta in på stället. Vet inte om man kan gå dit och bara beställa en kopp kaffe.

Tour d'Argent är känt för sin speciella ankrätt canard au sang ungefär blodanka på svenska. Den börjar med anklever och kulminerar i huvudrätten pressad anka. För detta krävs en speciell ankpress i silver som ska pressa ut blod ur ankskovet. Ankblodet är nödvändigt för att tillaga den mustiga mörka såsen som serveras till ankan. Detta moment är en uppvisning på Tour d'Argent , hovmästaren står på ett podium och pressar och tillreder såsen. Hovmästaren bör vara certifierad från Ordres des Canardiers. I Sverige finns två certifierade kockar varav den ena är den kända kocken Verner Vögeli.
Sen man började servera rätt på 1890-talet har man börjat numrera ankorna och varje gäst som beställer anka får ett kort med sin ankas nummer. 1996 serverade Tour d'Argent den miljonte ankan. Restaurangen har för övrigt en egen ankfarm i trakten av Rouen väster om Paris.




Två bilder från vinkällaren som sägs vara en av dom bästa i världen. Här ska finnas över en halv miljon flaskor av världens dyraste viner. Jag har hört att när nazisterna ockuperade Paris under andra världskriget murades vinkällaren igen för att dom inte skulle komma åt vinet. Vilket dom heller inte gjorde. När kriget var över var vinkällaren intakt.

En annan känd gourmetkrog i Paris med fantastisk utsikt är restaurang Jules Verne i Eiffeltornet. Inte heller där har jag varit. Men om någon har varit där eller på La Tour d'Argent och vill berätta om det vill jag gärna höra. Tour d'Argent intresserar mig nog mest p.g.a restaurangens historia

Vill man handla gourmetmat i Paris lär det vara Place de la Madeleine som gäller. Omkring torget ska det finnas flera gourmetaffärer varav den lyxiga Fauchon är den mest kända.

Som en liten parantes kan jag nämna en sak jag hörde i Paris. Anledningen till att Frankrike betraktas som en av världens främsta nationer när det gäller gourmetmat har med franska revolutionen att göra. Eftersom så många kungliga och adliga familjer blev dödade eller gick i landsflykt blev deras tjänstefolk arbetslösa. För kockarna var det svårt att hitta nya jobb så många öppnade egna restauranger där dom fortsatte laga den gourmetmat som man lagat hos dom kungliga och adliga och vips den franska gourmetmats traditionen var född. Det här är ingen faktaberättelse som jag har kollat utan bara något en pratsugen parisbo har berättat för några år sen. Men jag kan tänka mig att det faktiskt ligger en hel del sanning i det.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Intressant läsning! Har faktiskt inte sett Tour d'Argent. Och Canard au sang lät ju inte som någon höjdare. På Eiffeltornets restaurang har jag inte ätit, kan tänka mig att det är skapligt dyrt... fast med den utsikten, så...

7:18 fm  
Blogger Thérèse said...

Herr Werkmäster - ja det hade varit en grej. Även när den invigdes på Medeltiden måste ha varit magnifikt. Finns många historiska händelser som man gärna hade varit med om. Själv har jag en dragning till antiken.

Johanna - Man brukar få Tour d'Argent utpekad om man åker tursitbåtarna på Seine. Håller med om att Canard au sang inte låter som någon höjdare men dom har ju annan mat också. Dessutom är utsikten minst sagt fantastisk. Jag skulle vilja gå dit bara för historien. Tyvärr unde jag inte komma ihåg en bok som jag har i ett förråd i Sverige som berättar om alla historiska personer som varit där. Flera kända historiska personer har druckit kaffe här för första gången eller ätit eller druckit något annat för första gången. Det var fler än Henry VIII som lärde sig äta med gaffel här. Spännande ställe men troligen inte nåt för min plånbok , lär vara väldigt dyrt.

10:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Intressant teori om franska revolutionen och gastronomin. Det ligger säkert något i det, men samtidigt så går ju La tour d'argents historia ända tillbaka till 1500-talet, två hundra år innan revolutionen...

Jag har i alla fall inte ätit där. Lite utanför min budget så att säga:)

11:26 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - Ja naturligtvis fanns det restauranger innan franska revolutionen och ett fåtal för rika som Tour d'Argent men det ska ha varit efter revolutionen som en uppsjö av gourmetrestauranger öppnade i Paris. Viss sanning kan det säkert ligga i det.

Tour d'Argent ligger också långt utanför min budget. Skulle inte tro att det är så uppskattat om jag går dit och beställer bara en kaffe eller ett glas vatten

11:29 fm  
Anonymous Anonym said...

En liten ordmärkning till herr werkmäster ovan också. Napoleon kröntes inte till kung i Notre-Dâme. Franske kungens huvud rullade under revolutionen och sedan dess har kungar varit bannlysta i landet. Napoleon var kejsare, empereur.

Och Notre-Dâme är fortfarande levande. Full av glada turister:)

11:30 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - Javisst det stämmer. Jag som i somras såg den påkostade franska TVserien om Napoleon och sen läste Herman Lindqvists bok om honom borde ha reagerat. Inga kungar i Frankrike efter 1789.

Jag har bara varit i Notre Dame några gånger men jag tycker att för att vara en "turistkyrka" pågår faktiskt också ett levande religöst liv där. Åh vad jag längtar till Paris när jag sitter och skriver det här...

1:19 em  
Anonymous Anonym said...

Nu vet jag vad jag ska driva maken till :-)

10:31 em  
Blogger Thérèse said...

Tolken - då får du rappotrera sen

11:12 em  
Blogger aequinoxia said...

Petitess i sammanhanget, men Frankrikes siste kung hette Louis Philippe och han abdikerade i samband med februarirevolutionen 1848. Efter det infördes den andra republiken.

7:37 fm  
Blogger Thérèse said...

Aequinoxia - tack för info , hade jag ingen aning om men hade han någon makt? För efter franska revolutionen fanns väl inga kungar med makt? Jag har för mig att jag läst om att det i dagens Frankrike finns två familjer som gör anspråk på att vara franska kungligheter. Fast vad jag har förstått finns inget större intresse av att återupprätta monarkin i Frankrike

1:32 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, men i princip alla deras presidenter är ju väldigt kunliga av sig så de har kanske inget behov av någon monarki ;-)

10:10 em  
Blogger A Free Man said...

Sten Broman berättade att Shaen av Iran med gemål gästade och beställde in Iransk Beluga kaviar som en liten starter. Men se det gick inte då
chrusjtjov var på officiellt statsbesök. Det serverades bara rysk Beluga då. Lite pinsamt😉

7:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home