söndag, januari 28, 2007

annorlunda sushi

När jag bodde i Madrid hade jag en japanska kompis som jag träffade ganska ofta. Nu har han flyttat hem till Kyoto och jag till Sverige men vi skypar och mailar då och då. Han älskar Sverige där han har bott ett år och vill gärna komma hit på besök och jag vill gärna hälsa på honom i Japan.

I februari förra året skrev jag det här när han var hemma hos oss och lagade japansk mat. Under ået i Madrid kom han då och då hem till oss och lagade japanskt och när han hade varit hemma i Japan hade ha med sig presenter , mat och den japanska whiskyn Suntory som Bill Murrays rolligur ,Bob Harris , gör reklam för i filmen Lost in translation



Idag åt jag upp den sista portionen japansk misosoppa som jag fått av min japanska kompis. Sen kom jag och barnen överens om att vi skulle laga sushi.
Dom flesta tänker på rullar med ris , alger och rå fisk som man äter ute när man tänker på sushi.



Min japanska kompis har berättat att sushi är när man blandar vinäger i riset. I Japan gör man inte den typen av sushi hemma som vi äter på restaurang. Den köper man färdig eller äter ute och den tillagas av speciella sushikockar. När han bodde i Sverige under ett år blev han lite förvånad över svenskarnas intresse att göra sushi hemma.



När japaner gör sushi hemma gör dom en rätt som liknar en sorts risotto. Man köper en färdig blandning av grönsker och en vinägersås och alger som man blandar i kokt ris.



Enligt min japanska vän kan man absolut inte få ett bra ris om man kokar det i kastrull. Man ska alltid använda riskokare. Helst en japansk som blinkar och spelar små roliga melodier. Han hade tagit med sig en från Japan till Madrid. Jag har tyvärr inte en så avancerad riskokare och jag tycker egentigen att det är helt okey att koka ris i en kastrull på spisen också.



Medan riset kokar i riskokaren ska man vispa ihop några ägg så att gula och vita blandas ordentligt. Salta och peppra ägget och stek så det blir en tunn och ordentligt stekt äggröra. Den ska vara väldigt tunn.



Sen ska det stekta ägget skäras i långa tunna strimlor. När min japanska kompis stekte och strimlade ägget blev det mycket tunnare och snyggare än mina strimlor.

När riset är färdigt steker man det i en stor stekpanna och tillsätter påsarna med grönsaker i sås och norialger och blandar väl under stekningen. Sen blanda man i strimlorna av stekt ägg eller läggerdom som garnering ovanpå risröran (sushin).
Väldigt enkelt och väldigt gott även om det inte smakar som den sushi man äter på restaurang.
Nu har jag en påse kvar att laga någon gång sen får jag leta i Stockholms asiatiska affärer. Men det borde inte vara omöjligt att hitta.

Till det här äter man misosoppa. Min japanska vän säger att i Japan äter man soppan och sushin samtidigt , det där med soppa som förrätt är ett europeiskt påhitt. Till detta dricker man naturligtvis grönt te. Sencha är det japanska gröna te som anses finast och dricks mest av medel- och över-klassen. Genmaicha som är grönt te med rostat ris drickr arbetarklassen till sushi. Enligt min japanska kompis.
Till maten och det gröna teet kan man gärna dricka en öl. Min japanska kompis gillade spanskt vin så vi brukade dricka det även om det kanske inte är den dryck som passar bäst.

11 Comments:

Blogger Per said...

ja det är gott med sån sushi, och med misosoup till! Jag har slut nu, får åka in till plaza de españa och gå på japansk/kinesisk affär och kolla om dom har

5:07 em  
Anonymous Anonym said...

Åh misosoppa, fantastiskt gott. Men tyvärr alldeles för ofta med fiskbuljong som gör det svårt att äta för en vegetarian som jag... En av mina favoritgrejer i Japan har alltid varit att gå och köpa en obento med veg.sushi och sätta mig utomhus någonstans under lunchrusningen för att försöka vara en del av pulsen. Särskilt i somras då solen sken obarmhärtigt och Tokyo glittrade vackert nere vid Sumida-gawa var det en upplevelse. Passa på när du åker dit! :)

5:45 em  
Blogger Thérèse said...

Per - då ska du också passa på att köpa gott grönt te. Grönt te är bland det godaste man kan dricka.

Linda - Jo jag är ju också vegetarian och vet att misosoppa ofta innehåller fiskbuljong , fast det finns fiskfria som du och jag kan äta;)
obento är en japansk matlåda eller hur? En veg.sushi på plats i Tokyo kommer att bli en höjdare. Hoppas bara jag tar mig dit någon gång för jag vill verkligen åka till Japan.

6:43 em  
Anonymous Anonym said...

Ge mig sushi nuuuuuu

9:17 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - det var evigheter sen jag å sushi på restaurang. Nästa gång jag har vägarna förbi Göteborg får vi gå på min favoritsushi vid Järntorget

10:33 em  
Blogger becka said...

Åh ja det måste vi, den är bäst!

11:12 em  
Blogger Nadia said...

mums...det blir nog sushi idag för min del.
Intressant att sushi är när man häller vinäger i riset. Hade en diskussion för någon vecka sedan med en kompis om vad sushi var och vi lyckades inte hitta något bra svar på frågan.

10:14 fm  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jodå det är att man häller vinäger i riset enligt mina japanska vänner.
Eftersom du är i Göteborg måste jag tipsa om min favoritsushi , Sushi Sendai som ligger bredvid Gillestugan 25-30 meter från Järntorget , mitt emot Bokia , kommer inte på gatans namn men den som går parallellt med Linnégatan i vars hörn Gillestugan ligger.
Där kan du äta Göteborgs och kanske Sveriges absolut godaste sushi

10:29 fm  
Blogger becka said...

Men då menade vi inte samma i alla fall therese, jag tänker på den som ligger precis innan Pustervik efter hållplatsen "Hagakyrkan". De är helt outsatanding. De har massa veg och vegan-varianter och man kan bland annat få dem med algkaviar. MUMS!!!

12:06 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - den som ligger i källaren? Då vet jag vilken du menar. Där har jag aldrig varit. Vi får gå dit nästa gång jag är i stan. Då och då drabbas jag av Göteborgs-längtan ;)

12:17 em  
Blogger becka said...

Jag förstår det, det är ju the place to be;-)

8:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home