fredag, januari 26, 2007

bostad i Uppsala

Eftersom omgivningen säkert har tröttnat på mitt gnäll tänkte jag ta mig friheten att gnälla här på bloggen. Som bekant har jag svårt att uppskatta livet på landet. Där jag bor är inte bara väl lantligt utan också lite väl dyrt. När jag är ensam med barnen känns det inte heller bra att ha långa restider till jobb och skola. Dom får så långa dagar och jag och barnen får så lite tid tillsammans.

Jag har tidigare skrivit att jag tänkt läsa in lärarkompetens i Uppsala och försöka att några terminer kombinera barn , studier och extrajobb. Ska jag lyckas med det känns det som om jag måste flytta till Uppsala. Jag kan väsentligt kort ner tid och kostander för resor till och från skola och jobb. Jag har också möjlighet att gå på alla föreläsningar. Sen en vecka sitter jag och försöker läsa in det mesta på egen hand och bara gå på dom obligatoriska föreläsningarna.
Det känns lite för dyrt och tidskrävande att åka till Uppsala varje dag.

Men att hitta någonstans att bo i Uppsala verkar inte helt lätt. Jag skulle verkligen vilja flytta under terminen så jag kan gå på den sista eller iallfall dom två sista delkurserna. Eftersom jag har barn kan jag inte bo i studentkorridor eller bo i andra hand och flytta var tredje månad. Men just nu vet jag inte hur jag ska fixa det. Ska jag strunta i plugganadet eller skjuta upp det? Hur gör andra som ska börja läsa på en annan ort? Jag får intrycket av att det tar flera år att få en lägenhet i Uppsala. Är det någon som har några tips eller någon koll på Uppsalas bostadsmarknad.
I Sverige är det ju heller inte helt ovanligt att även dom som har barn pluggar på universitet.En av fyra studenter lär ha barn enligt statistiken.

Förutom att jag verkligen är sugen på att ge pluggandet en chans och vill slippa bo på landet , har jag i Uppsala människor som kan hjälpa mig att vara barnvakt och kanske hämta eller lämna på dagis ibland. Något som jag helt saknar här på Ekerö där jag bor nu.

Som sagt är det någon som har koll på hur snabbt man kan få tag i en studentlägenhet eller någon annanstans att bo i Uppsala.

5 Comments:

Blogger Stora Morran said...

Fråga glamourprinsessan Karolina Lassbo. hon bor ju där och verkar ha bra koll!

Hoppas det löser sig snart för dig och barnen

Kram

Morr

4:21 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Kan tyvärr inte hjälpa dig med boende. Men barnens far... Kan inte han hjälpa till finansiellt i alla fall? Lycka till

6:00 em  
Blogger Thérèse said...

Morran - tack och kram till dig också ;)

Anonym - Tack. Hur mycket eller lite barnens far hjälper mig finasiellt spelar ju ingen roll för min möjlighet att hitta en lägenhet. Det är ju en helt annan fråga än att få tag i n bostad och det känns som nåt mellan honom och mig och inget jag vill skriva om här

6:17 em  
Anonymous Anonym said...

Jobbig situation! Jag har inte en aning tyvärr och inga kompisar vad jag vet som ska flytta inom eller från Uppsala. Lycka till!

5:48 em  
Blogger Thérèse said...

Tolken - tack , ja det är jobbigt... verkligen för jag trivs inte alls på landet och känner mig ensam och isolerad. Så vill jag ju verkligenge pluggandet en chans för jag tror lärare kunde vara nåt för mig

6:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home