torsdag, januari 11, 2007

dagis

Min dotter har äntligen börjat på dagis den här veckan. Hon har verkligen längtat.Hon är fem år ska fylla sex i sommar och liksom hon är alla barnen på hennes avdelning födda -01.
Jag har varit med på inskolningen. Ganska skönt att se var hon ska gå , lära känna barn och personal och se vad dom gör på dagarna.

På det spanska dagiset där hon gick hade man ingen inskolning. Jag blev alldeles förskräckt när jag första dagen lämnade henne och läraren sa hejdå du kan hämta henne klockan fyra och stängde dörren till klassrummet. På dagiset i Madrid hade hon och alla andra barn samma tider varje dag 9-16. Det gick inte att hämta eller lämna tidigare om man inte sagt till innan och helst givit en orsak till det.

Både jag och dottern har bara bra saker att säga om det spanska dagiset. Personalen var jättebra och dom gjorde mycket roliga saker samtidigt som det kanske var lite mer skola än ett svenskt dagis. Hon lärde sig läsa och skriva lite och dom läste mycket om kultur och gick på teatrar , konstmuseum , poesiuppäsningar och sånt.
Det man kallar dagis (guarderia) i Spanien är egentligen avdelningar för väldigt små barn. Min dotter gick egentligen i skolan fast det inte var obligatorisk skola utan kallades escuela infantil. Den obligatoriska skolan börjar spanska barn i när dom är sex år.

Jag har inte varit så mycket på svenska dagis sen jag själv jobbade på ett för 13 år sen. Så jag har inte så mycket att jämföra med och jag antar att det finns stora variationer mellan olika dagis. Men jag reagerar verkligen på vilken dålig disciplin det är. Är man fem och snart ska fylla sex år bör man klara att sitta tyst och lyssna på dom vuxna vid en kort samling. Barnen pratade med varandra , sprang omkring och avbröt fröken när hon pratade. Personalen sa inte till heller utan verkade acceptera att barnen under samlingen pratade med varandra.

Jag vet inte om jag blivit för van vid spansk skola eller bara blvit allmänt gammal och gnällig. Jag förordar ingen militär kadaverdisciplin på dagis eller i skolan men en liten stund ska man klara av att sitta tyst och stilla och lyssna när man snart är sex år tycker jag. Blir dom inte tillsagda nu så kanske dom kommer att fortsätta prata med varandra och springa runt även i skolan sen.
I hennes spanska skola satt barnen tysta och stilla och lyssnade på läraren och gjorde vissa uppgifter tyst och stilla och då handlade det om längre stunder än den svenska dagissamlingen.

Det här är ingen kritik mot dotterns dagis. Tvärtom så tyckte jag det verkade bra och personal och barn var mycket trevliga. Dottern stortrivs och vill inte gå hem. Jag blev bara lite paff att det var så mycket stökigare än det spanska dagiset och funderade om det brukar vara så här på svenska dagis och skolor.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, usch, det är väldigt stökigt i svenska skolor överhuvudtaget. Men du, vad skönt att hon har börjat på dagis nu!! Hoppas verkligen det går framåt för dig på jobbfronten också.

3:02 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , ja det hoppas jag också. Det verkar ordna sig med flytt till sommar så jag kan plugga in lärarbehörighet i höst iallfall. Tänkte försöka kolla om jag kan få några vik eller så på skolorna här omkring för det kan ju vara bra att prova innan jag börjar plugga.

3:12 em  
Blogger Anna Malaga said...

Aaah, don´t get me started. ;-)
I alla fall, hörde du om nâgon frân fp´s förslag att eleverna bara skulle fâ prata svesnka med varandra i klassrummet? Jag fattade likom inte vad som menades, eleverna ska väl inte snacka under lektionstid? men det var tydligen en stort problem...som definitivt inte kan skyllas pâ invandrarna.

Vad kul att dottern har börjat pâ dagis! Escuela Infantil Är ju skola (fast lite roligare), frân tre ârs âlder och det är därför de är sâ strikta med tiderna. Inskolning finns âtminstone här, men bara första veckan, när treâringarna börjar.

4:02 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - med min fyraåring var det ingen inskolning i Spanien... men hennes skola i Madrid var verkligen suverän och hon lärde sig massor. Hon kan en hel del om spanska konstnärer och kan läsa och skriva ganska bra. Hennes lärare var verkligen jättemysig en riktig myspappa nästan hämtad ur 70-talet med stort skägg och manchesterkavaj.

Jo jag hörde om det och läste vad du skrev om det också. Håller helt med. Det är ju helt självklart att elverna inte ska prata under lektionerna , varken svenska eller andra språk. konstigt att ens behvöva påpeka det. Märkligt att skylla det på invandrarna.

4:17 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - när jag har läst in lärarbehörighet kommer jag väl att bli världens strängaste lärare ... Fast jag skulle ju helst vilja jobba med vuxna typ komvux , folkhögskola eller gymnasiet och då borde dom väl kunna sitta still och vara tysta

4:36 em  
Anonymous Anonym said...

Bra att din dotter fått dagis och kul att hon trivs så bra redan från början. Anledningen till att hon trivs är nog att dagiset ofta serverar kött och fisk till lunch.

För det är väl inte ett vego-dagis?

När jag jobbade på lekis förutsattes barnen sitta stilla under "samlingen". Eftersom din dotter går på dagis - inte lekis - så ställs kanske inte särdeles stora krav på tystnad under "samlingen".

Kanske blir det högre krav när hon börjar lekis?

4:55 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - haha nej det är inget vego-dagis utan ett vanligt kommunalt. Idag åt hon fisksoppa och i morgon ska det serveras spagetti och köttfärssås. Jag har för övrigt gett mina barn en icke-vegetarisk middag idag även om jag själv inte åt av den.

Menar du sexårsverksamhet när du skriver lekis? Jag tycker nog att man ska klara av att sitta still på samlingen när man är fem år också , i Spanien klarade fyraåringarna av det.

5:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hahahahha, Niklas, du är rolig du... :)

6:22 em  
Blogger Anna Malaga said...

Therese - jag hade ocksâ hellre undervisat pâ universitetet. Det finns bara en sak som är värre än dagisbarn och det är âttondeklassare...
När det gäller smâ barn, tycker jag att det där med att "barn ska vara barn" dras lite väl lângt. Barn lever i en "barnvärld" hela dagarna, när de förr plöjde med oxar och högg ved i samma âlder (ja, nästan i alla fall..;-)). Mânga barn tycker att det är roligt att lära sig saker och lyssna pâ läraren. Leker gör de ju nästan hela tiden ändâ.

7:18 em  
Anonymous Anonym said...

Vad kul att hon äntligen har fått dagisplats och att hon trivs också!

Jag tycker inte alls att du är gnällig. Det finns säkert mycket som är bra i den svenska skolan och på dagis, men det finns mycket som kunde vara bättre också. Det handlar ju inte om kadaverdisciplin utan att man ska visa hänsyn för varandra. Det är många barn som inte får lära sig det idag.

7:28 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag håller med. På min dotters escuela infantil jobbade dom och lärde sig en massa saker. Hon var jättestolt när hon kom hem och berättade vad hon lärt sig och hon är jätteglad över att kunna läsa. Något hon verkar vara väldigt ensam om i sin dagisgrupp där flera barn inte ens känner igen alla bokstäver.

Men naturligtvis fanns det även gott om tid för lek, skoj och valfria aktiviteter på escuela infantil.
Precis som du påpekar tycker barn det är jättekul att lära sig nya saker och dom är nyfikna. Varför ska man inte ta tillvara på det? Varför skulle dom inte få vara barn och leka bara för att dom ägnar en stund på dagen åt att lära sig nya saker?

7:30 em  
Blogger Thérèse said...

Pumnas dotter - jo det är jättekul att hon trivs.
Precis jag är ju inte för någon gammaldags auktoritär skola där ingen vågade säga nåt men jag tycker att barn inte ska springa omkring eller prata med varandra när läraren pratat och räcka upp handen om dom vill säga nåt. Blev väl lite förvånad att dagisfröknarna tog å lätt på att barnen gjorde det.

7:34 em  
Anonymous Anonym said...

Johanna: Tack!!!

Therese, det där med "kadaverdisciplin" låter bra!

Har det något med kött att göra?

8:15 em  
Anonymous Anonym said...

Rent formellt trot jag att dagis heter förskola numera... det är alltså samma benämning som på spanska (ungefär).

Jag tycker också att det är lite för dålig disciplin här. Det känns som om respekten ska vara ömsesidig inte bara vuxna mot barn utan människa mot människa eller?

Kul iaf att du verkar nöjd med din dotters dagis!

8:26 em  
Blogger Thérèse said...

Lugnetetc - slarvigt av mig. Ja det heter förskola rent formellt. Fast den svenska förskolan känns som väldigt mycket mindre skola än den spanska.
Jag håller med om att respekten ska vara ömsesidig , människa mot människa.

8:43 em  
Anonymous Anonym said...

Respekten ska självklart vara ömsesidig, men felet ligger i många vuxna inte är vuxna och tar ansvar utan försöker vara kompisar med sina barn istället. Det funkar inte. Sedan ger de barnen femtioelva olika valmöjligheter oavsett vad det gäller så att de stackars barnen blir bara ännu mer vilsna. Nu övergiver jag lite, men missförstå mig rätt.

9:11 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - jag håller med.

9:28 em  
Anonymous Anonym said...

Vill du bli respekterad av din avbild, så får du visa din avbild respekt.

10:25 em  
Anonymous Anonym said...

Hej hej, detta har inget med detta inlägget att göra. MEn jag och en kompis ska till Madrid nu i April, har du något tips om vart man kan kolla på`, eller vart man kan hänga till?

/ Tanja

2:14 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - ja , jag instämer också med Björn Afzelius. Ikaros är en av hans bästa låtar.

Tanja - vilken kul fråga , jag besvarar den i ett eget inlägg. Ska försöka göra det idag eller ikväll ;)
Det gör inget om kommentarerna inte har med ämnet att göra.

4:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home