torsdag, januari 25, 2007

Gästbloggare: Niklas (Fd Hans Ångest) Eftersom vegetarianer ofta är ena riktiga klåpare på matlagning...

så skall jag hjälpa hugade veggos att lyckas i köket!

Tyvärr har jag ofta uppmärksammat att många vegetariska rätter inte ter sig särskilt spännande och inbjudande.

Det förefaller som om många - på grund av att maten som utbjuds de facto är vegetarisk - tror sig vara befriade från att tillsätta en passande kryddkomposition, eller att säkerställa rättens konsistens. Som exempel på detta kan jag nämna när jag blev bortbjuden på fest och och den houmos som serverades var torr och smaklös...

Houmos som kan vara så förbaskat gott!

Men vet att Houmos kräver rikligt med olivolja för att bli krämig - den ska inte vara torr!!! Och glöm inte att krydda!!!

Ett annat exempel är linssoppa.

Varför har linssoppa så dåligt rykte???

Jo, för att den ofta tillagas med nonchalans... En gång när jag och några kompisar hade en spelning i Järna bjöds vi på den efterstundande vegetariska festen. Houmosen var så trist och linssoppan vattnig och smaklös...

Nedan följer ett recept på en linsoppa av röda linser. Röda linser behöver inte ligga i vatten innan kokning - och behöver dessutom bara kokas i cirka tio minuter. Jag har bjudit Therese på denna soppa, och hon blev överförtjust!

Varsågoda ni klåpare! Detta kan ni inte misslyckas med! Soppan är billig, lätt att göra samt mycket "matig" och mättande.

Niklas (fd Hans Ångest) recept på linsoppa:

Hacka två normalstora gullökar, samt hacka (inte pressa) två vitlöksklyftor. Fräs de båda sorters lökarna i olivolja i en stor kastrull. Mot slutet av detta lökfräsande: Låt två matskedar curry, två matskedar spiskummin samt cirka en halv, eller upp till 3/4-dels tesked chili fräsa med löken i ca tio sekunder.

Tillsätt 1.2 liter vatten. Häll i fyra deciliter röda linser. Släng i fyra grönsaksbuljongtärningar.

Koka upp och låt koka i cirka tolv minuter - tills linserna är mjuka.

Tillsätt två halvliterspaket (d v s en liter sammanlagt) med passerade tomater samt en konservburk (400 milliliter) med kokosmjölk. Jag föredrar "Blue dragons" kokosmjölk!

Pressa ned saften av en lime. Låt limeköttet göra saften sällskap!

Värm upp och rör om ibland, så den inte bränns vid i botten.

Servera! Se upp, den kan vara varm... låt den svalna en aning - då blir den mer smakrik.

Den blir ännu godare dagen efter!

Du behöver inte tillsätta salt - tillräckligt med sälta finns i buljontärningarna.

Lycka till!

23 Comments:

Blogger Thérèse said...

Tack Niklas för att du ville skriva ett inlägg. Alltid kul när du skriver något här.
Linssoppan är verkligen god så trevligt att du delade med dig av receptet. Jag blev verkligen överförtjust första gången jag smakade- Även mina barn och mina föräldrar som är lite skeptiska till vegetarisk mat blev förtjusta i den här soppan.
Jag tycker att alla ska prova att laga den ni kommer att bli positivt överraskade

8:24 em  
Anonymous Anonym said...

Klâpare kan du vara själv, men tack för ett spännande recept, som dessutom verkar lättlagat. Jag fick lust att prova, sâ jag fâr försöka leta upp röda linser. Och vad är spiskummin för nâgot? Jag har hört det, men aldrig använt det.
Vad spelar ni, förresten?

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Det där lät ju jättegott! Något som absolut verkar vara i min smak. Tror jag skall testa redan imorgon. Tack för receptet!

12:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna: Spiskummin heter på engelska "cummin".

Ofta blir det missförstånd mellan engelska och svenska eftersom man lätt kan luras att tro att engelskans "cummin" är svenskans "kummin". Så är det inte.

Kummin är en helt annorlunda krydda än spiskummin.

Dessvärre vet jag inte vad spiskummin heter på spanska, men jag har messat en kompis och hoppas få svar imorgon.

Kanske blir du behjälpt av att jag säger att spiskummin är den mest framträdande smaken i den kryddblandning som används till köttfärsen när man skall äta tacos.

Jag hoppas kunna återkomma med det spanska ordet. Soppan är fantastisk, och jag blir glad om du gör den!

Nadia: Ja, gör soppan och gör mig glad! Jag tror inte du kommer att ångra dig!

12:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna: Förlåt, glömde säga vad vi spelade (vi spelar ej längre). Vi spelade något slags egenskrivet material. Sättningen var gitarr dragspel, sång, trummor och bas.

12:40 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna -jag har letat men inte lyckats hitta spiskummin i någo spansk livsmedelsaffär. Det används ofa i indiska rätter och ingår i kryddblandningen curry. Det påminner inte alls om kummin som heter cummino på spanska. Jag har försökt ta reda på det spanska namnet men mina spanska kmpisar har inte lyckats hjälpa mig. Hoppas Niklas kan fixa fram det.

Nadia - soppan är jättegod och lättlagadså jag tycker absolut du ska prova.

7:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Anna! Jag har god anledning att tro att det spanska ordet för spiskummin är "comino", allt enligt en kompis. Det låter rimligt eftersom engelskans ord för spiskummin är "cummin"; ordstammarna brukar ju likna varandra.

Använd "vanlig" curry, ingen specialvariant.

8:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna: Jag läste om det spanska köket igår, och tydligen är spiskummin en relativt frekvent använd krydda. Men som sagt, förvirrandet till trots så heter den comino.

8:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Niklas, Niklas, Niklas! Järna, säger du? Var spelade ni där? Känner du till Järna annars? Mycket spännande, då jag har halva släkten i Ytterjärna/Hölö. Nibble Trädgård och sådär, det är min mormor och morfar som har byggt upp... (biodynamisk odling) ...om du nu känner till det.

Tack för receptet!

9:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas och Anna - jag har försökt göra den här soppan i Madrid. Det gick ite för jag lyckades inte hitta spiskummin. Det spanska cummino är brödkryddan kummin inte spiskummin. Jag har verkligen letat flera spanska livsmedelsaffärer. Spiskummin är ingen vanlig krydda i det spanska köket

Johanna - jag tycker absolut du ska öra soppan ,den är verkligen jättegod

9:37 fm  
Blogger Thérèse said...

här finns text om och bild på spiskummin.

9:41 fm  
Blogger Thérèse said...

Nu har jag googlat lite och det verkar som om kummin och spiskummin båda heter comino på spanska. Jag lyckades inte hitta spiskummin i spanska livsmedelsaffärr och jag letade en del. Däremot är brödkryddan kummin lätt att få tag i i Spanien

10:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Ok. Om både spiskummin och kummin går under samma benämning i Spanien... så Anna, leta upp den variant som inte är kummin (brödkryddan).

Barajagjohanna: Ha ha, kul!!!

Jodå, jag känner till Järna och att det är meckat för biodynamisk odling!!! Jag vet inte vad stället hette där vi spelade. Det var en ganska spacad (spejsad) byggnad för utbildning. Det var någon slags happening då vi spelade. Folk från olika delar av världen samlades för utbyte, typ. Trevligt och lite flummigt! ; )

11:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Niklas>> herregud vad god den soppan lät, ska absolut prova!
Barajagjohanna>> Där ser man, kjag är utbildad waldorfpedagog och på förskolan där jag jobbar tar vi i princip bara in biodynamiska produkter. När vi inte får in bio så är det i alla fall eko, och givetvis kommer det mesta vi beställer från järna:-)

11:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Becka: Gör gärna det!

11:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har ingen erfarenhet alls av linser, men resten av soppan låter ju god så jag ska ta och testa till veckan.

5:44 em  
Blogger Thérèse said...

Becka och Sanna - jag tycker absolut ni ska testa soppan , den är verkligen jättegod och lätt och billig att göra

6:31 em  
Anonymous Anonym said...

Jag äter ganska ofta linser och linssoppa också, men har aldrig testat med kokosmjölk. Det låter supergott! Brukar krydda med mycket vitlök, cayennepeppar, spiskummin och garam masala. Naturell yogurt är också gott till om soppan är stark.

Kummin är jag inte speciellt förtjust i men jag älskar spiskummin! Jättekonstigt Thérèse att du inte har hittat det i Spanien. Det är en jättevanlig krydda i Marocko (i köttfärs och annat precis som Niklas skrev), så ett litet tips till Anna: kolla med någon moro-butik (marockansk)!

7:33 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - jag kollade bara i vanliga livsmedelsaffärer men hann med flera stora som Al Campo, Carrefour , Hipecor och El Corte Ingles utan att hitta spiskummin. Jag tror ockå på moro-butik eller asiatisk affär.
Spiskummin är MYCKET godare än vanlig kummin

7:46 em  
Anonymous Anonym said...

Niklas och becka, vad roligt!! Jag tror bestämt det var Kulturhuset du spelade på? En av kusinerna var där när det var sådant utbyte med massor av människor fån olika länder. En av mostrarna var säkerligen också där... Alla byggnader i just Ytterjärna ser ju flummiga och speciella ut. Och människorna är verkligen speciella, minst sagt. Men jag gillar stället

Och becka, vad kul att du är waldorfpedagog. Waldorf är intressant. De flesta av mina kusiner i Järna har gått/går på Örjanskolan (waldorf).

10:32 em  
Anonymous Anonym said...

Sanna: Ja gör soppan!

Pumans dotter:Ja, spiskummin är även en av mina favoriter!

Barajagjohanna: Bygnadderna såg speciella ut, men det är trevligt med annorlunda arkitektur.! Dessutom var männinskorna trevliga! Det var på det hela taget mycket kul att vara där!

12:28 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag testat soppan och jag kan bara instämma: Jättegod! Kanske aningen stark, men det är ju lätt att ändra nästa gång.

2:51 em  
Anonymous Anonym said...

Sanna: Skoj att du tyckte om den!

5:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home