tisdag, januari 09, 2007

sanningens stund




1. Jag har tävlat mot Malin Bayard i hästhoppning
Falskt.Jag red mycket i åldern 8-12 och tyckte då att hästar var det bästa som fanns. Visst hände det att jag hoppade med hästarna men jag har aldrig tävlat. Jag har heller aldrig träffat Malin Bayard. Idag är mitt hästintresse mycket svalt. Jag ser några när jag tittar ut från fönstret hemma och det räcker bra.

2. Jag har fått en puss av en rosa delfin
Sant. När jag besökte Singapore för några år sen gjorde jag en dagsutflykt till Sentosa Island som ligger straxt utanför stan. Här finns mängder av aktiviteter att ägna sig åt bland annat ett av dom finaste akvarium jag har besökt. Här finns också en "dolphin lagoon" (som man kan läsa om i länken ovan) där man har delfinshower med rosa delfiner. Några i publiken fick komma fram , svara på fåninga frågor , klappa på och bli pussade av delfinerna.Jag var en av dom utvalda. Det var jättemysigt. Förutom i vattnen utanför Singapore finns rosa delfiner även i Amazonfoden.

3. Jag har suttit i Olof Palmes knä
Sant. När jag föddes jobbade min mamma som sekreterare i riksdagen. Då tog seketerare diktamen och skrev ut det på maskin. Mamma jobbade åt Olof Palme som brukade ligga i en soffa och tala om vad hon skulle skriva ner. Hon anteckande med stenografi och skrev sen rent på skrivmaskin. Alltså träffade jag Palme flera gånger under mina första år. Han brukade leka lite med mig och jag har flera gånger suttit i hans knä. Fast jag var så liten då att jag inte minns det här.

4. Jag har läst hela telefonkatalogen dvs. namndelen (Uppsaladelen) från början till slut minst fem gånger. Sant. Ja , jag vet att det låter kufiskt men dom som känner mig skulle nog inte kalla mig kuf. Jag och en kompis hade det som en grej i tonåren. Jag läste en eller ett par sidor då och då och lyckades ta mig igenom alla namnen i Uppsala delen lagom tills det kom en ny katalog att börja läsa. Jag satt väl inte och läste mer än tio minuter åt gången och jag läste inte dagligen. Det är faktiskt mycket roligare än det låter. Förvånansvärt många har roliga titlar och roliga namn. Titlar som till exempel jourhavande älskare , hövding , ölälskare, tusenkonstnär. Jag minns också en fotograf som bodde på Blixtgatan , en person som hette Göte Borg och många andra. Fast nu är det över 15 år sen jag ägnade mig åt den här "hobbyn"

5. Jag har en gång sprayat tårgas i ögonen på en man som försökte överfalla mig Tyvärr Sant. För ganska många år sen bodde jag i Göteborg. En kväll hade jag varit ute och festat med några kompisar. Jag sa hejdå till dom och tog spårvagnen hem. Samtidigt som jag klev av spårvagnen klev också en idiot av. Han skulle gå åt samma håll som mig och började prata. Först verkade han bara vänlig men sen började han tjata om att jag skulle följa med honom hem. När jag flera gånger avböjde tog han plötsligt tag i mig , höll fast mig och tog upp handen innanför min kjol och försökte dra av mig min trosa. Vid den här tiden hade jag tårgas i väskan när jag var ute sent. Tårgas som en kompis olagligt köpt i Tyskland. Jag tvekad inte att spraya honom i ögonen och sen springa sista biten hem. Tydligen gjorde det väldigt ont.


Av dom tio som gissade lyckades tre gissa rätt. Stora Morran , Becka och Cliff Hanger ett halvt poäng också till 70-tals Per som gissade rätt men garderade sig med ett ytterligare alternativ. Grattis till er!
Jag förstår inte varför flera hade svårt att tro på det där med läsning av telefonkatalogen.
Två stycken ifrågasatte också rosa delfiners existens. Som ni ser på bilden finns dom och jag kan garantera att dom är mysiga att ha närkontakt med.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Therese - och Anna!

Ojdå, telefonkatalogen var sann...

Försök ta dig ur denna rävsax, Anna! Hi hi!

7:09 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - Att jag har läst telefonkatalogen bevisar väl inte att du INTE har gjort det.

7:46 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hrmmm.... jag vet inte riktigt vad jag ska säga, för en gâng skull. Jag är mâllös.

Trevligt med delfinerna!

9:34 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, delfiner är klart trevligare än telefonkataloger!

9:42 em  
Anonymous Anonym said...

Jaså, där ser man, rosa delfiner existerar alltså, vad trevligt. :)

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Förresten, lessen att du varit tvungen att använda tårgasen. Men helt rätt åt aset. Hoppas han blev blind.

10:59 em  
Anonymous Anonym said...

Therese, du missförstod mig...

Jag menade att Anna kastade sten i glashus när hon retades med mig, eftersom hon med smått sarkastisk ton menade att telefonkatalogläsning - en eventuellt något mindre beundransvärd aktivitet - var något JAG ägnade mig åt...

Fast sedan visade det sig att det var DITT tidsfördriv...

Anna, jag hoppas att din vassa tunga läker snabbt...

Jag menar nämligen att ditt fördömmande av katalogläsningen är att likna vid ett rejält bett i din egen... Hi hi!
; )

12:32 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Vad stolt jag blir över att jag gissade rätt!

Förneka inte att du är en kuf! Jag minns minsann din kommentar på Argastes inlägg om kufhänder!
http://argaste.blogg.se/181006090045_d.html

Apropå roliga namn, om du vill se vart Semin Cuk eller Dick Stake bor är det bara att kolla på hitta.se.

Vilken tur att du hade tårgas i väskan den där gången.

1:22 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna och Pumans dotter - ja delfinerna var väldigt trevliga. Myckt trevligare än telefonkatalogsläsning

Johanna - jodå dom finns och man bör nästan se dom om man har vägarna förbi Singapore någon gång.
Hn verkade iallfall få väldigt ont i ögonen... Jag ångrar att jag inte polisanmälde idioten.

Niklas - okey jag missförstod , fattar vad du menar

Cliff - Grattis till att du gissade rätt;) Jag skrev inte att jag var en kuf hos argaste utan att jag hade kufhänder dvs. god hand med kufar. Jag har allfall haft det förut , jag har t.o.m fått beröm för mina kufhänder , men nu tror jag att jag har tacklat av en aning.
Hihi fina namn.
Ja det var tur att jag hade tårgas. Gick omkring med det i väskan i nästan ett års tid och den gången är enda gången jag har åkat ut för nåt. Men som jag skrev till Johanna så pngrar jag att jag inte gjorde en polisanmälan.

8:01 fm  
Anonymous Anonym said...

hahaha vad fel man kan ha : ) Jaja, något ska man lära sig varje dag : )

8:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home