söndag, januari 14, 2007

snabbmat forts.

Jag fortsätter lite på temat snabbmat. Av rätterna jag har listat här föredrar jag personligen sushi eller en god pizza. Men då och då känner jag sug efter en god burgare eller en falafel.

Gatuköket Jonsborg på Avenyn i Göteborg lanserade för några år sen en enorm korv. Det var en hel stekt falukorv i en baguette med senap , ketchup och gurkmajonäs. Vet inte om dom fortfarande säljer den. Tror inte det blev någon storsäljare. Själv blir jag smått äcklad bara att läsa om den.
Annars har Jonsborg många och goda vegetariska alternativ.
Fast är man i Göteborg och ska äta vegetarisk snabbmat har Ali Baba vid Backaplan på Hisingen stans bästa falafel.


Vilken typ av snabbmat äter du helst?
falafel
fish and chips
hambugare/vegburgare
kebab
pizza
sushi
tunnbrödsrulle
varmkov
annat
Free polls from Pollhost.com

27 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oj, vad svårt. Klarar inte att rösta, för jag kan inte bestämma mig... Det enda jag vet är ju att jag absolut inte röstar på fish and chips, kebab, sushi, tunnbrödsrulle eller varmkorv...

7:24 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha men ingen måste rösta. Det här var väl mer blaj och lite fortsättning på förra för att det inte ska bli för glest mellan inläggen

9:23 em  
Anonymous Anonym said...

Det är lite kul med såna här omröstningar. Helt ok sysselsättning på en söndagkväll. ;)

11:01 em  
Anonymous Anonym said...

Röstade på sushi förstås. Fast kunde ha tagit falafel också... kanske, nej sushi är godare och mindre fett.

11:03 em  
Blogger Per said...

i madrid är tyvärr snabbmaten ganska frånvarande (kanske bra ur hälsosynpunkt), tex pizza, kebab osv finns i princip inte, fast kina-mat finns och det skulle jag röste för i så fall (röstade pizza). Av slump råkar jag bo nära suschi-hak fast det är väl ändå inte snabb-mat? Mer som plankstek på restaurang

7:41 fm  
Blogger Thérèse said...

Pumnas dotter - helt ok syssesättning att lägga ut sånapå bloggen en söndagskväll också.

Per - det finns väl gott om pizza i Madrid. Telepizza finns ju överallt i Spanien. I kvarteren runt Sol ligger dessutom ett antal kebab och falafel ställen.
Jag tänkte lite på kinamat men tog inte med det. Håller väl med om att susi kanske är lite tveksamt i sammanhanget. När man tänkr snabbmat tänker man sånt om är flottigt , går snabbt att tillaga och äta. Jag antar att du hur som helst röstade tunnbrödsrulle

7:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Öh? *tittat mig generat omkring och viskar* Vad är falafel för nâgot? Och är sushi snabbmat?
Sushi är ju gott, sâ jag röstar väl pâ det.. eller kebab, om det är samma som swawarma?

10:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Förresten, i `Spanien finns en kedja för snabbmackor som är ganska bra: Bocatas. Jag föredrar en "serranito", som är med en liten filé, jamón serrano och stekt paprika.
Klassisk spansk snabbmat är ju annars camperos: stora runda mackor med t.ex kyckling, sallad och majonäs.

10:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Råbiff är godast!

11:34 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - falafel som finns överallt i Lund och Malmö. En sorts friterade kikärtsbollar i pitabröd med grönsaker. Kommer ursprungligen från Mellanöstern. Jag hade svårt att få tag i det i Sevilla men i Granada och Madrid finns en hl del falafelställe. Särskilt i Granada faktiskt. Fast man kan klara ig utan att ha ätit falafel också;)
Bocatas har jag missat men Pans finns ju överallt i Spanien. Billigt men inget särskilt.
Jo jag var lite tveksam om sushi skulle räknas men tog med det efter stor tvekan

Niklas - Råbiff är riktigt kuslig mat tveksamt om det ens kan kallas mat. Att äta rått kött låter inte så hälsosamt

12:25 em  
Blogger Per said...

hälften pommes, hälften räk (räksallad) kallas "en klassisk", gott med pucko att dricka till.

Therese: Telepizza är inte samma som svensk pizza med tunn botten. Dom delar den i bitar också fast ok att äta ibland. Undrar om man kan få "flying flip-flop med bearnaise-sås" i Spanien:)

12:41 em  
Blogger Per said...

förlåt, det skall ju vara hälften mos också i en klassisk.

12:42 em  
Blogger Thérèse said...

Per - Hälften mos , hälften pommes och en halv räk som du kallar klassisk är nog inte så spritt utanför västrvik.
Har inte telepizza tunn botten? Jag kanske kommer ihåg fel för det var längesen jag åt där

12:54 em  
Blogger Per said...

en klassisk är känd även i linköping vet jag, kanske i norrköping också, fast utanför där vet jag inte riktigt.

telepizzans botten är något tjockare än klassisk svensk pizza. Den svenska pizzan är godast i världen. Den skall ha mycket ost helst och drypa av flott. Har ätit pizza i Italien som ju skulle vara det mest genuina, fast den var rå-äcklig.

12:59 em  
Blogger Thérèse said...

Per - det kanske beror på att detfinns en koloni västervikare som bor i Linköping... Du hade nog otur i Italien för jag har ätit jättegod pizza på flera ställen i Italien

1:05 em  
Blogger Per said...

ja det är sant. Ok jag kanske hade otur med pizzorna i Rimini.

1:11 em  
Anonymous Anonym said...

Sushi är ju klart godast! Även om thaimat inte heller är helt fel, fast det fanns ju inte med bland alternativen.

Pans tycker jag är riktigt äckligt, och dyyyrt. Då är det ju bättre att beställa en bocadillo på vilket spanskt cafe som helst.

3:17 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jag håller med. I Spanien är det mycket bättre/goare och oftast billigar att beställa bocadillos eller hamburgeseas på vilket café som helst och skippa snabbmatställerna.

3:20 em  
Blogger Per said...

Håller med. I Spanien verkar det som "snabbmatsställen" är div-ställen och därmed inte billiga utan istället lite dyrare, troligen för att inte dom fattigaste skall få för sig att komma in och förpesta USA-glamouren på stället.

I Sverige är det ju tvärt om, där är det billigare att äta på mcdonalds än på scandic vägkrog. McDonals och liknande är tillhåll för white-trash och invandrare i Sverige (dvs socialgrupp 3).

3:55 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - seriöst , äter du verkligen råbiff och tycker det är gott? Svara ärligt.

Per - hm , jag vet inte , det är väl billigt att äta på McDonalds i Spanien. Smakar säkert precis likadant som i Sverige. Tyvärr har varken Burger King eller McDonalds i Spanien vegoburgare...
Din syn på det du kallar white-trash , invandrare och socialgrupp 3 känns lite nersättande. Hoppas jag har fel ;)

4:18 em  
Anonymous Anonym said...

Okey, jag skall erkänna att det var väldigt , väldigt länge sedan jag åt råbiff.

Jag kan faktiskt inte minnas att jag ätit det. Men mamma har berättat att jag älskade råbiff när jag var liten.

Och eftersom jag äter precis ALLT så skulle jag självklart uppskatta denna rätt även idag!

4:46 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - fast bara för att du äter precis ALLT så betyder det väl inte att du tycker lika mycket om precis allt. Du bör väl ha vissa rätter du föredrar och förhoppningsvis är inte råbiff bland dom. Du har förhoppningsvis blivt klokare sen du var liten och älskade råbiff ;)

4:55 em  
Anonymous Anonym said...

Möjligen finns det rätter jag föredrar framför andra... Men vad jag uppskattar mest är möjligheten till VARIATION mellan alla tänkbara rätter.

Det är en sann fröjd att äta varierat!

5:22 em  
Blogger Per said...

therese. Det var inte menat som nedsättande, fast jag medger att det kanske gjorde det. Det var mer skämtsamt sagt. Kanske generaliserande också. Alla barnfamiljer räknade jag ju inte in tex.

Jag har faktiskt ätit råbiff och tyckte det smakade sådär (när jag var 15 år), fast utan den råa äggulan. Det ska vara mycket rå hackad lök ovanpå biffen. Smakar väl lite som när man åt morsans köttbullssmet.

5:52 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - "Vegetarianer äter mer variationsrikt än blandkostare" /citat från en Vegetarisk kokbok jag har

Per - jag förstår , det är lätt att uttrycka sig lite klumpigt ibland utan att man tänker på det. Jag har gjort det hur många gånger som helst på den här bloggen.

5:56 em  
Anonymous Anonym said...

A men jag veeet! Alibaba e bäst. "Vo sko do ho for sos? (Vad ska du ha för sås) Alingsås?"

9:50 em  
Blogger Thérèse said...

Mandi - hihi precis så säger han. Han är jäkligt kaxig också och brukar tala om att han är bäst medan man väntar på sin mat. Men han är ju bäst! Måste ta en sväng dit nästa ång jag besöker Göteborg

9:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home