onsdag, januari 24, 2007

svara i telefonen

Jag har precis sett sista avsnittet av Världens modernaste land. Ett bra , roligt och intressant program om svenskar och svenskhet som leds av Fredrik Lindstöm. Alla ni som har missat det måste gå in på SVTs hemsida (eller länken ovan till programets hemsida) och se avsnitten på webben.

I dagens program pratade man bland annat om att få folk i världen umgås så lite över generaionsgränser som vi svenskar. Vi är på gott och ont invidualister som i internationell jämförelse känner liten tillhörighet till familjen , klanen eller kollektivet.

Lena Sundström som var gäst i studion drog en parallell med hur vi svarar i telefon. I hennes om min generation svarar vi nästan alltid med vårt förnamn. Jag svara alltid Therese och jag kan inte komma på en enda jämnårig kompis som inte svarar med förnamn.
När vi var barn svarade familjen och våra kompisar familjer med efternamn. Något som mina föräldar alltid gjort och fortfarande gör. Hon menade att vi var mer familjära och mindre invidualistiska bara för en generation sen och att det kommer att bli ännu "värre" med våra barn.

När telefonsvararen var relativt ny i svenska hem talade man , enligt Lena Sundtröm , in meddelanden i stil med "Hej du har kommit till familjen Johansson". Nu möts den som ringer oftare av en telefonsvarare som räknar upp familjens förnamn "Du har kommit till Bosse och Nettan och barnen Emma och Peter och katten Mysan"

När jag funderade ett steg till kom jag på att mina mor- och far-föräldrar alltid svarade med sitt telefonnummer. Vad nu det har med saken att göra.

I Spanien och en del andra länder svarar man varken med namn eller nummer utan "Digame eller "Si Diga" ungefär "Tala om för mig eller Jag lyssnar kanske är mer korrekt svenska även om det är en friare översättning". Så är det upp till den som ringer att presentera sig och framföra sitt ärende.

8 Comments:

Blogger CHIC-HANDSOME said...

good year

9:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar svara med mitt förnamn.

Om jag vill vara extra cool, så svarar jag med mitt efternamn. Det känns lite småcoolt att svara med mitt fternamn, eftersom Jack Bauer i tv-serien 24 svarar med SITT efternamn "Bauer" när han plockar upp mobilen...

Visserligen heter jag inte Bauer i efternamn, men våra efternamn har åtminstone lika många bokstäver...

För övrigt startar säsong 6 i februari, varpå mitt liv återigen får en mening!!!

Do you copy?

9:39 em  
Anonymous Anonym said...

Min mormor svarar också telefonen genom att upprepa hennes telefonnummer. Kan det vara en generationsgrej? ;)

10:38 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, de allra yngsta säger väl bara Halåå...

12:36 fm  
Blogger Thérèse said...

Chic handsome - hejsan och välkommen hit

Niklas - ha ha jag har aldrg sett 24 eller tänkt på att det är coolt att ha lika många bokstäver i efternamnet som Bauer.
Sundqvist går klart bort då. Jag kanske får överväga att byta efternamn

Pumans dotter - antagligen , min son gör det iallafall

7:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Anders - ja det verkar vara en generationsgrej. Jag tror nästan alla i mina föräldrars generation svarar med efternamn , i mina far-mor-föräldrarsgeneration svarar man med telefonnummer och i min generation med förnamn. Varför vet jag inte

8:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, Sundqvist är ganska icke-coolt.

12:33 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - hm ska kolla möjligheten att byta till Bauer

12:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home