måndag, januari 22, 2007

vinter

Här i stockholmstrakten har vi i helgen som bekant fått ordentligt med snö och rejält kallt. Jag är inte så förtjust i varken snö eller kyla men mina barn är överlyckliga. Dom har åkt pulka , grävt tunnlar i snön och gjort en snögubbe.

Idag pratade jag med Madrid och fick veta att i lördags hade det varit 17 grader och sol mitt på dagen. Det var skönt att promenera ute utan jacka mitt på dagen. Idag var det i och för sig väldigt kallt i Madrid. På vintern kan tempraturen i den spanska huvudstaden variera väldigt mycket från dag till dag och ockå under dagen.
I vintras kunde det många gånger vara frost på marken på morgonen men mitt på dagen riktigt skönt att sitta ute i solen med uppknäppt jacka (ibland t.o.m utan jacka) och äta lunch eller fika.

Det finns ett spanskt talesätt om klimatet i Madrid som säger att staden har "Nueve meses de inviero y tres meses de infierno" Det betyder nio månaders vinter och tre månaders helvete. Många gånger har jag hört madridbor beklaga sig över klimatet i stan och säga att det aldrig är lagom vamt. Är det kallt i Madrid så är det verkligen kallt och är det varmt så är det hysteriskt varmt.

Visst kan jag instämma i att Madrid kanske inte är den stad som har världens bästa klimat. Men så illa som nio månaders vinter och tre månaders helvete är det absolut inte och trots lokalbefolkningens klagan finns det väldigt många dagar då det är lagom varmt. Jag tycker staden har fått lite orättvist rykte på klimatområdet.
Visst kan det vara dagar på vintern då det är riktigt kallt och jobbigt och visst finns det helvetesvarma sommardagar men större delen av året är klimatet trots allt ganska behagligt. Särskilt om man jämför med svenskt klimat.

Trots att jag vet att jag har gjort helt rätt som valde att lämna Madrid så saknar jag verkligen dom med svenska mått milda vintrarna , att våren kommer så tidigt och att sommaren är så varm och varar så länge. Jag har inget emot värme , snarare tvärtom , det får gärna vara rejält varmt men kyla avskyr jag. Dom varma nätterna under sommaren i Madrid ja i hela medelhavsområdet och tropikerna är något jag verkligen uppskattar. Då har solen försvunnit och man slipper den brännande hettan men det är samtidigt väldigt varmt och skönt.

Jag hade tänkt att illustrera det här inlägget med några vackra vinterfoton tagna här på min ö men jagvågade mig inte ut kylan mer än nödvändigt idag. Fast det har varit en underbar vinterdag med några minusgrader , snö och gnistrande solsken.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och vi har också blivit helt nersnöade här i Göteborg, underbart vackert! tyvärr har jag varit sjuk hela helgen, och är fortfarande, så jag har inte kommit ut så mycket

5:21 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - visst är det vackert men alldeles för kallt i min sak. Man fryser ju hur mycket man än klär på sig.
Tråkigt att du har varit sjuk. Krya på dig gumman. Kram

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

"Vågade mig inte ut i kylan mer än nödvändigt idag." Men Therese då! Det är skithäftigt med kylan. :)

11:06 em  
Anonymous Anonym said...

Va? Hur kan du sitta inne när det är SNÖ ute????
Jag som väntade förgäves *snyft*

11:36 em  
Anonymous Anonym said...

Här känner jag mig nödd och tvungen att ta Therese i försvar, när ni klagar på att hon sitter inne när det är kallt och massor av snö ute. På grund av hennes mediokra, bristfälliga, undermåliga asketdiet... klarar hon inte kyla nämvärt.

11:50 em  
Anonymous Anonym said...

Ja men hade hon smällt i sig en bastant köttbit hade hon bara blivit dåsig och inte orkat ta sig över tröskeln.

12:46 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - hm , vad är det för häftigt med att frysa?. För fryser gör man hur mycket man än klär på sig. Det är bara hurtiga gympalärre som tjatar om att det finns inget dåligt väder , bara dåliga kläder.

Anna - idag ska jag faktiskt våga mig ut...

Niklas - med min diet klarar jag kyla och andra läskiga påfrestningar mycket bättre än köttätare. Fast jag ser inte riktigt nöjet med att frysa

Pumnas dotter - helt korrekt , jag kan bara instämma;)

8:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Pumans dotter: Ha ha ha!

10:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Hahaha, jag är nog en hurtig jympalärare i så fall... :) Man kommer långt med långkalsonger, en tjock jacka, mössa och vantar.

12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också enormt svårt med klylan. Den långa mörka och kalla vintern känns bara den som en god anledning till att emigrera från Sverige. Jag verkligen avskyr den långa vintern. Kanske vore den mer uthärdlig om man visste med sig att en lång sommar med 30 graders värme och sol väntade varje dag, men så är det ju inte heller tyvärr.

8:10 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha fast trots dubbla långalsonger , fyra tröjor tjocka vantar och mössor fryser man ju ;)

Nadia - jag håller helt med. Det skulle vara sönt om man slapp bo här iallafall under dom kallaste och mörkaste vintermånaderna.

8:39 em  
Anonymous Anonym said...


1821/5000
Min berättelse är förmodligen typisk, men jag hittade en lösning för att lösa min relationskris. Min man lämnade mig i mer än 5 månader han föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och sa att han är klar med mig, jag grät och sökte efter lösning överallt, tills jag läste kommentarer på nätet om en sann kärleksgästare Oduduwa. Jag fick äktenskapet Spell casting-programmet av en andlig far Dr.Oduduwa var mycket hjälpsam som min äktenskap healer
Han kunde föra tillbaka min ex man hem till mig, det var en överraskning för mig, jag vill gärna förklara hur det hela händer,
Min make var väldigt kärleksfull och omtänksam till en början, men han ändrade för några månader sedan han fick ett nytt jobb i Stockholm stad och han flyttade till att bo där han träffade en ny dam, de blev kär och började fuska på mig varje gång han flyttade in att bo med henne i ringde mig på telefon för att be om ursäkt precis omedelbart efter den dag kärleksförtrollen lanserades, mitt ex kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin tidigare, saker blir mer bättre, intressant och söt. Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av denna Baba. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter. Jag är tacksam, jag rekommenderar honom för alla som har problem med äktenskap eller förhållanden för att lösa idag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för att återvända ex kärlek, snälla finns det ingen anledning att tveka eller tvivla bara meddela honom på e-post: (dr.oduduwaspellcaster@gmail com)

11:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home